
‘De juiste balans tussen duurzaamheid en gezonde winstmarges’
De huidige economie is volatieler en complexer dan ooit tevoren. Met de aanhoudende inflatie, dalende reële lonen, strengere duurzaamheidsvoorschriften en veranderende consumentenbehoeften worden bedrijven geconfronteerd met margedruk van alle kanten en moeten ze zich aanpassen om concurrerend te blijven. Ondanks de groeiende vraag naar duurzame producten en diensten beïnvloedt het economische vooruitzicht de aankoopbeslissingen van consumenten en benadrukt het de noodzaak van economische veerkracht. Terwijl bedrijven worstelen met deze veelzijdige uitdaging, bestaat er een afweging tussen investeren in duurzaamheid en het behalen van voldoende winstmarges. Dit is wat we de ‘margin growth paradox’ noemen.
‘Als bedrijven proberen een balans te vinden tussen investeringen in duurzaamheid en groeimarges, ontstaat deze opmerkelijke paradox’, licht PwC-expert Jennifer Nelen toe. ‘Hoewel consumenten zeggen de voorkeur te geven aan duurzame producten, kiezen ze vaak voor betaalbaarheid, snelheid, gemak en persoonlijke toegevoegde waarde. Deze uitdaging is nog lastiger door de toegenomen kosten als gevolg van inflatie en strengere milieuwetgeving. Bedrijven die gedetailleerd inzicht hebben in het gedrag en de behoeften van consumenten en continu hun commerciële en operationele benaderingen daarop aanpassen, zullen in de huidige marktcondities succesvoller zijn dan anderen.
[....]